Rukan Bike Park on ollut alan harrastajien kestopuheenaihe jo parin kesän ajan. Kaikki tietävät Rukan rahkeet ja kyvyn toteuttaa erilaisia asioita eritoten talvisesonkina. Ponnistus kohti Suomen parhaimpia bike parkkeja on alkanut.

Aluksi Rukalla oli kahdet reitit, paikallisten harrastajien reitit, joita ei oltu merkitty karttoihin. Viralliset reitit olivat aluksi osin kehnosti toteutettuja. Nyt osa harrastajien tekemistä reiteistä on otettu viralliseen käyttöön ja alun reittejä on muokattu osaajien toimesta mukavaan kuosiin.

Perheet keskiössä

Ruka on ääneen lausunut, että se haluaa olla erityisesti perheille paras paikka. Tavoite näkyy myös bike parkin reittisuunnittelussa, vuonna 2020 alkaneesta bike parkin rakentaminen on keskittynyt pitkälti helppoihin reitteihin. Reittikartan päävärit ovat vihreä ja sininen.

Rukan kylän ytimessä sijaitsevan Kaltiolammen ympäri vie skills arena -reitti, jossa on aloittelijoille passeleita kumpuja ja laitureita ajotaitojen kartuttamista varten.  Ruka Valleyn puolelle on valmistunut upea pump track sekä mattohissiä hyödyntävä lasten harjoittelualue.

Maastopyöräilijöille Rukan alueella kulkee maastopyöräverkosto ja lähialueilta löytyy rutkasti lisää maastopyöräiltävää.

Erinomainen hissiverkosto

Hissipyöräilyssä tarvittava hissijärjestelmä on Rukalla loistava. Käytössä on neljä hissiä; Village-to-Valleyn gondoli, Village-Express -tuolihissi, Vuosselin Kulma -ankkurihissi sekä taikamattohissi. Kapasiteetti riittää suuremmankin ajajamäärän ylösnostamiseen. Kolmen ison hissin kombinaatio tekee reiteiltä ja alueelta toiselle siirtymisen sujuvaksi.

Gondolin ylä-asemalta lähtee kolme erittäin helppoa reittiä, Rukan kylän suuntaan yksi ja kaksi Rukan Laakson suuntaan. Rukan huipulta reittitarjonta on monipuolinen joiden luokitus vaihtelee vihreästä mustaan. Punainen (nro 9)  ja musta (nro 6) lähtevät Riipisen Riistaravintolan suuntaan. Ne ovat vanhoja Ruka Freeridersin linjaamia reittejä, jotka on ruokottu, muokattu ja kyltitetty asiakasajoon passeleiksi. Nämä ovat osaavan harrastajan reittivalintoja.

Maston suuntaan lähtee neljä reittiä (nrot 28-31), joista uudet Aholaita (flow nro 29) ja Masto (flow nro 30) ovat nautinnollisia leveitä bike park -reittejä, hyvää pintaa, bermejä sekä hyvin muotoiltuja pöytähyppyreitä. Reitit sopivat vähän ajaneille, mutta myös vauhdikkaammille vetäjille. Reiteillä on paikoin kohtia, joissa ajolinjalla voi valita vaativamman vaihtoehdon.

Reiteillä on teknisemmät nimikaimat (nro 28 ja 31), jotka on linjattu osin metsään ja niissä on tarjolla helpohkoa kivikkoa ja juurakkoa.

Lapsille on Ruka Valleyn puolella mattohissin viereen tehty harjoittelureitti sekä todella upea pump track, jossa viihtyy myös varttuneempi ajaja.

Reitit olivat hyvässä, suorastaan erinomaisessa kunnossa, mikä lisäsi osaltaan ajonautintoa. Numeroinneista voi päätellä, uusia reittejä on tulossa lähivuosina.
Reittikartta: https://www.ruka.fi/fi/hiihtokeskus/rinteet 

Oivat oheispalvelut

Rukalla on tunnetusti ravintoloita hissien välittömässä läheisyydessä. Niillä on valitettavasti ollut tapana olla suljettuina kesällä. Nyt ilahduttavan moni piti ovensa avoinna, joten oli valikoimaa minkälaista ruokaa halusi kitaansa laittaa. Vaihtoehtoja myös oli halusiko jälkiajojuoman nauttia auringossa tai varjossa, sisällä vai ulkona, mökämusiikilla vai ilman.

Pyörien pesupisteet löytyvät niin Ruka Villagesta kuin Ruka Valleystä. Villagessa on kattava vuokraamo ja shoppi, sieltä saa myös apuja pyörän teknisiin haasteisiin. Majoitus oli Ruka Villagessa, aivan gondolin ala-aseman vieressä, pesupaikkoineen sekä pyörän säilytyskellareineen. Se teki Rukalla olemisesta todella helppoa.

Pari päivää meni hujahtaen

Rannetietokoneen mukaan suurin korkeusero oli 170 metriä ja pisin reitti oli n. 1 700 metriä pitkä. Pääsääntöisesti Etelä-Suomen bike parkkien ajamisen jälkeen reitit olivat oikein passelin mittaisia, alas päästyä tauko maistui eritoten ranteille. Lisäpisteitä pitkästä aukioloajasta (klo 10-20). Sade- ja ukkoskuurot pyyhkivät vierailun aikana alueen yli, mutta ne eivät juuri haitanneet, kun tiesi pääsevänsä ajamaan päivän aikana vähintäänkin riittävästi.

Kaksi päivää Rukan Bike Parkia ajamista jätti hyvän mielen. Olin käynyt Rukalla ajamassa vuosi sitten ja silloin jälkitunnelma oli halju. Nyt reittejä olisi voinut karautella kolmannenkin päivän. Kun tietää, että Rukan Bike Parkin kehitys ei tyssää tähän, on ensi vuoden ajokalenteriin ruksittava ajopäiviä myös Rukalle, ainakin kolmen päivän verran.