Levi oli ensimmäisiä hiihtokeskuksia Suomessa, joka lähti kehittämään bike parkkia 16 vuotta sitten. Aluksi tehtiin ratoja alan harrastajien toivomusten mukaan. Radoista tuli aika hurjia, joita ei monikaan rohjennut koittaa.

Viime kesänä avattiin rata toisesta ääripäästä, Village Trail, joka on helposti rullattava hiekkapintainen maisemareitti jokaiselle polkupyöräänsä hallitsevalle. Mikäli osaa ajaa suomalaista metsätietä, voi ajaa Village Trailia!

Ylösnoususta huolehtii Gondoli2000-hissi, jonka kylkeen on valmistettu pyörien kuljetukseen suunnitellut koukut. Etupyörä ripustetaan koukkuun, joka on vähän jännittävä toimenpide ensikertalaiselle. Onneksi hissihenkilökunta auttaa tarvittaessa.

Ajajilta ajajille

Reittejä on tehty ajajilta ajajille -hengessä. Reiteiltä löytyy kivoja yksityiskohtia kuten siltoja tai wallrideja. Pitkille reiteille rakenteet tuovat mukavaa vaihtelua. Osa silloista on rakennettu sulamisvesien takia, jolloin vesi ei vie hiekkoja baanoilta. Reitit ovat niin pitkiä, että matkalla tulee pidettyä pieniä ranteiden lepuutustaukojakin. Huipulta lähtiessä reitit ovat reunustettu rakkakivikoilla. Tai pikemminkin rakkakivikkoa on siirrelty pois reittien tieltä. Lohkareet reitin reunassa pitää kuljettajan valppaana, sillä renkaiden rullaavuutta ei halua kivikossa kokeilla. Reittien merkinnät ja opasteet ovat selkeät ja erilaiset haastavammat paikat ovat myös asiallisesti merkittyjä.

Enemmän ajotaitoa vaatii Levin suosituin reitti Santa´s cabin. Harrastajalle sopivan haastava reitti sai kunnostuksen myötä niin entistä isompia bermejä, pöytähyppyreitä kuin puusiltojakin. Reitti on nautinnollinen ajaa ja sitä voisi sahata koko päivän.

Työmaata riittää

Kaikkiaan Levin Bike Park Crew on ollut erittäin työllistetty parin viime vuoden aikana. Turhaan eivät ole miehet, lapiot, sahat, vasarat ja kaivinkoneet rinteillä heiluneet, sillä tunturin reunoille on muodostunut monipuolinen reitistö. Crew`lla on paljon tekemistä myös olemassa olevan reitistön ylläpidossa. Reittejä on yli 20 kilometriä, joten päivittäistä huollettavaa riittää huomattavasti.

”Levin bike park -kausi on aika lyhyt. Lisähaasteita on tuonut ilmastonmuutos, kun talvella tulee paljon lunta ja kevät on lämmin. Sulamisvesiä virtaa tuhansia kuutiota, joka vie pintamaita pyöräreiteiltä”, valottaa Bike Parkin manager Tuomas Uusi-Illikainen.

Kaikilta reiteiltä ei pääse suoraan rullaamaan gondolin ala-asemalle. Etelärinteille vievä Blue Groove sekä koillisrinteiden juurelle johtava Draivi Trail tarjoavat varsinkin DH-pyörillä ajaville hikevän paluun hissien äärelle. Vasta-alkajille on Levin gondolin juurella alueensa, joka suorastaan huutaa mattohissiä vierelle. Nyt ylös meno tapahtuu ylämäkeen työntämällä.

Levin eturinteille rakennetaan ensi kesänä Glacier Express -tuolihissi, vanhan ankkurin (numero 3 Marjalaki) paikalle. Hissistä koitunee iloa myös alamäkipyörälijöille, sillä hissityyppi mahdollistaa myös pyörien kuljettamisen.

Tulevaisuudessa kaikkea enemmän

Levin rinteistä on reititetty vasta pieni osa. Uusia tehdään maltilla, asiakasmäärien kasvun mukaan. Varmaa on, että Levin jo julkaistujen ja vielä julkaisemattomien investointien myötä myös mahdollisuudet bike parkin kehittämiseen ovat mahtavat. Kittilässä on havaittu pyöräilyn vetovoima, joten joka vuosi kannattaa päivittää Levin tarjonta. Julki on lausuttu, että joka vuosi avataan vähintään yksi uusi reitti. Tämän kauden uusi reitti palvelee helppoja reittejä kaipaavia.

”Tänä kesänä avattava reitti on helppo ja se tulee kulkemaan huipulta Levi South ja West -rinteiden kautta Gondolille. Helposti lähestyttävä ja poistuttava reitti”, Uusi-Illikainen kertoo.

Uusi reitti ennakoi Levin tulevia käänteitä, sillä Southissa olisi valmiina jo matto- ja ankkurihissit vasta-alkajille ja loivemmat rinneprofiiilit niistä tykkääville. Samalla saadaan myös Levi Southin muutkin fasiliteetit pyöräilijöidenkin käyttöön.

Levin tulevat käänteet eivät ole ujoja Uusi-Illikaisen mukaan.

”Pitkälle tulevaisuuteen piirretään isolla pensselillä. Levistä tulee Suomen Whistler, jota pidetään maailman parhaana bike parkkina. Ollaan kilpaileva keskus Pohjoismaiden suosituimman keskuksen Åren kanssa. 5-10 vuoden kuluttua tarkoitus olla Suomen suurin ja suosituin bike park.”

Lunastettuja lupauksia

Henkselit paukkuu Levillä, ja ihan syystä. Vaikka reittejä ei ole mittavaa määrää, niin ajettavaa riittää. Yhden päivän ajokokemuksen perusteella Levin Bike Parkissa kelpaa rullailla. Reiteillä on mukavasti pituutta, mikä kompensoi vähäistä lukumäärää.  Tänä kesänä pitää käydä maistelemassa uutta reittiä ja ottaa parempaa tuntumaa vanhempiin.

Lue lisää: https://www.levi.fi/pyoraily/bike-park