Tunturin uuden Tunturi E275 FULL EP8 sähköavusteisen täysjousitetun maastopyörän moottoriksi on valittu Shimanon tehokkain EP8, jossa on vääntöä 85Nm. Väkevä vääntö näkyi siinä, että uudehkon testipyörän takarattaista puuttui valmiiksi muutama hammas. Voima väärin käytettynä johtaa rattaiden ja ketjujen hajoamiseen.
Moottorin tehon käyttäytymistä voi säätää kännykkäsovelluksella, jonka avulla vahingossa hajoamisia voi ehkäistä. Säädettävyyttä arvostavat myös pyörävuokraamot, mikäli valitsevat tämän pyörän vuokraamokäyttöön.
Moderni geometria
Pyörän suunnittelu edustaa modernia designia, jossa akseliväliä on pidennetty ja keulakulmaa vähän loivennettu. Näin painopiste saadaan vähän alemmas ja pyörä vakaammaksi ajaa. Pyörän vauhdin kestävyyttä sekä jousituksen toimivuutta kävin testaamassa Ylläksen bike parkissa. Parkin vauhdikkaassa rytyytyksessä pyörä käyttäytyi mallikkaasti, ja jousitus (140mm) sekä jarrut suoriutuivat tehtävästään käypäisesti, mutta kotonaan Tunturi ei bike parkissa ollut.
Pyörässä on Schwalben 27,5” renkaat, jotka ovat 2,8” leveät. Leveähkö rengas rullasi mukavasti juurakkojen ja kivikkojen ylitse. Rengaskoko mahdollistaa myös rengaspaineilla pelaamisen. Kovalla pinnalla voi pitää vähän korkeampia paineita ja hetteiköllä heikompia.
72 cm leveästä ohjaustangosta sai keskimittainen (178cm) mies sopivan otteen, ja hallintalaitteet olivat pienen säädön jälkeen helposti käsiteltävissä. Iskunvaimentimien säätö tapahtuu ilmanpaineen avulla, ja vaimennuksen reagointia saa hienosäädettyä käsikäyttöisellä ruuvilla. Halutessa iskunvaimennuksen saa pois toiminnasta. Ominaisuutta saattaa tarvita vaikka tasaista maantietä ajaessa. Jousitus kun vie eteenpäin vievien voimien tehoja pienelläkin pompotuksella.
Ajaessa moottorin avustustasoa voi säätää helppokäyttöisellä kolmivaiheisella keinukytkimellä. Helposti säädettävä on myös hissitolppasatula, jolloin istuinkorkeutta sai sujuvasti vaihdeltua kulloisenkin tarpeen mukaan.
Vauhtia ja hallittuja tilanteita
Omimmillaan pyörä oli Lapin vauhdikkailla poluilla ja vähän teknisemmilläkin pätkillä. Niissä moottorin tehosta ja koneiston jouhevasta ohjauksesta oli eniten iloa. Vauhdikkaita polkuja oli hauska päästellä, kun jousitus pehmensi röykkyjen pahimmat pompotukset. Moottorin runsaan väännön ja tehoakun ansiosta reittikarttaa tuli katsottua erilaisin silmin. Ylämäkiä ei todellakaan tarvinnut kierrellä! Mikäli pito ylämäissä loppui, ylös taluttamista avitti kävelyavustus. Pyörää voi taluttaa kävellen vaihdetta vaihtamatta 4km/h nopeudella.
Vaihteiston tai moottorin ohjauksen suhteen kaikki sujui, kuten uudehkolla pyörällä pitääkin. Muutaman asteen plussakelillä tehdyt noin 30 – 50 kilometrin lenkit veivät akusta vajaan puolet, joten melkoisen pitkiä lenkkejä pyörän kanssa voi suunnitella. Virtakytkin toimii pienellä paristolla, mikä saattaa tuottaa yllättäviä haasteita, joillei sitä muista säännöllisesti uusia.
Tunturin korkeahkolle (4 995 eur) hinnalle saa vastinetta: laatuosat, moderni ajogeometria sekä yhden markkinoiden parhaista moottoreista. Alumiinirunkoisen pyörän painoa ei ole ilmoitettu, enkä sitä tajunnut punnita. Kevyestä kulkimesta ei ole kyse, sillä onhan pyörässä suuri tehoakku, sähkömoottori sekä iskunvaimentimet edessä ja takana. Pyörästä on saatavana myös suuremmilla 29” renkailla oleva malli.
Testipäivien perusteella tuli vaikutelma huolettomasta ja jouhevasta pyörästä. Tällä vain ajoi ja nautti, ajopäivän jälkeen pesi pyörän, voiteli ketjut ja laittoi akun lataantumaan. Seuraavana päivänä sama uudestaan. Mitä vauhdikkaampi meno, sen suurempi hymy levisi kuljettajan kasvoille.
Faktat
RUNKO: | Alumiini |
ETUHAARUKKA: | Rockshox Recon Silver RL, 15×110, Air 140mm |
TAKAVAIHTAJA: | Shimano RDM 8100 XT-12 |
VAIHDEVIVUT: | Shimano Deore 12 |
JARRUT: | Shimano MT-501 hydrauliset levyjarrut |
SÄHKÖMOOTTORI: | Shimano STEPS EP8 85Nm |
AKKU: | Shimano BT-E8036 Lithium-ion 630Wh intube |
SÄHKÖAVUSTUS: | walk assist-optional |
OHJAINYKSIKKÖ: | CEM800 1.4″ (4cm) Boost, Trail, Eco |
AKUN KANTAVUUS / LATAUSAIKA: | 3h 80%, 6h 0->100% |
KAMPISARJA: | Shimano FC-EM600 36T |
TAKARATASPAKKA: | Shimano 6100 10-51T |
VANTEET: | Rodi Tryp35 584x35C, kaksoisseinämä |
RENKAAT: | Schwalbe Nobby Nic 27.5×2.8 |
OHJAINKANNATIN: | A-Head, alumiini 55 mm |
OHJAUSTANKO: | Alumiini, musta 720 mm |
KÄDENSIJAT: | Herrmans Luna |
ISTUIN: | Selle Royal Lift |
ISTUINKANNATIN: | TRANZ-X JD-YSP15 DROPPER 30,9 mm |
POLKIMET: | Alumiini |
MUUTA: | Takanapa 12 x 148 mm, 203/180 mm jarrulevyt, akku integroitu runkoon. |
VÄRIT: | Mattapunainen/musta-valkoinen |
RUNKOKOOT: | 44 (165–175cm) ja 48 (175–185cm) |
SUOSITUSHINTA: | 4 999 € |