Tunturi on jo vuosia valmistanut sähköfättäreitä, joissa on joustohaarukka edessä. Nyt markkinoille on tullut pyörästä päivitetty versio, jossa on Shimanon uusi aiempaa tehokkaampi EP8-sähkömoottori.
Shimanon EP8-moottorissa on vääntöä 85 Nm, joka riittää kuljettamaan rotevampaakin polkijaa jouhevasti jyrkissä ylämäissä. Akku on Lithium-ion (36 V, 14 Ah / 504 Wh), jonka tuottamalla teholla pääsi polkemaan kevyesti yli 60 km:n päivämatkoja. Virtaa jäi vielä akkuun 1–2/5 askelmaa. Suurin osa testiajoista tapahtui muutaman asteen lämpötilassa viime syksynä sekä tänä ja viime keväänä Ylläksen keväthangilla. Eli testipäiviä kertyi poikkeuksellisen paljon. Testissä oli aina eri yksilö ja runkokoot vaihtelivat M- ja L-koon välillä. Olen 178 cm pitkä ja edustan perisuomalaista persjalkaista vartalotyyppiä. Kumpikin runkokoko sopii hyvin, mutta mieluummin valitsisin itselleni L-koon.
Fättäri on alun perin Alaskassa kehitetty pyörämalli, jolla voi pyöräillä lumessa. Ideana on, että pyörän rengaspaineilla muutetaan pyörän ominaisuuksia. Mikäli ajopinta on kova, rengaspaine voi olla jopa kaksi baaria, mutta pehmeämmässä, kuten lumessa, ajettaessa alle yhden baarin. Painesuosituksissa on pientä hajontaa eri merkkien ja mieltymysten kesken. Maastossa on harvemmin painemittaria, jolloin mittaus tapahtuu sormella renkaan pintaa painamalla. Kovapintaisella tiellä rengas on passeli, kun renkaan päältä painaessa sormi uppoaa vain muutaman millin. Pehmeällä reilun sentin.
Alun perin fättäreissä ei ollut jousituksia, kun ajatus oli, että suuri rengas huolehtii myös jousituksesta. Nyt melkein kaikissa fättäreissä on ainakin etujousitus. Jousituksen tarpeellisuudesta fättäreissä on kulttuurieroja, joista voi vääntää eri keskustelupalstoilla, kuten myös rengaspaineista.
Kohtuullinen paino
Alumiinirungon ansiosta paino on sähköpyöräksi kohtuullinen 23 kg. Painopiste on saatu aika alas, jolloin pyörän hallittavuus on saatu säilytettyä helppona. Ohjaustanko on modernin leveä (720 mm), ja kädensijat sopivan pehmeät sekä pitävät. Hyvä ajoasento löytyi ilman suurempia säätöjä. Alumiiniset flättipolkimet olivat tehtävänsä tasalla.
Kaikki kokeilemani testipyörät ovat olleet uudehkoja, joten kaikki mekaniikka toimi esimerkillisesti. Sramin NX-11 -takavaihtaja on maineeltaan laadukas, joten odotukset sen toimivuudesta myös jatkossa ovat korkealla. Samat sanat pätevät myös vaihdevipuun (Sram 11 single click trigger) ja hydraulisiin levyjarruihin (Shimano MT-410). Kokonaisuus tuntuu tasapainoiselta.
Renkaissa hyvä pito
Pyörässä on vakiona Schwalbe Jumbo Jim 26×4.8” -renkaat. Kun rengaspaineiden kanssa vähänkään pelaa, niistä saa erinomaisen pidon. Yleensä fättärirenkaissa on kehno sivuttaispito, mutta näissä renkaissa sitä oli jonkun verran, mikä mukavoitti kaltevilla pinnoilla ja spooreissa ajamista.
Etujousituksesta huolehtii RockShoxin ilmanpaineella säädettävä Bluto-joustohaarukka. Haarukka on halutessa lukittavissa. Joustovaraa haarukassa on 120 mm, mikä yhdessä fättärirenkaiden kanssa oli täysin riittävä leppoisaan maastoajoon.
Kolme tehoaluetta
Sähkömoottorissa on kolme avustavan tehon tasoa: Boost, Trial ja Eco. Lisäksi löytyy kävelyavustin, eli mikäli pyörää pitää taluttaa, se avustaa kulkemisessa. Paikoin erittäin tarpeellinen toiminto.
Tunturi eMax on tasapainoinen ja varmatoiminen sähköpyörä. Sen vuoksi se on suosittu myös vuokraamoissa. Uusi tehokkaampi moottori vaatii kuitenkin käyttäjältään osaamista. Toistuvasta väärästä vaihteiden vaihtamisesta ja tehonsäätämisestä seuraa ketjujen katkeaminen. Niin tehokas uusi moottori on.
Suositushinta 3999 €