Harvoin olen testannut mitään tuotetta niin paljon kuin Ghostin enduropyörää. SL AMR 6.7 pyörä löytyi ajettavaksi useassa eri yhteydessä. Talmassa ja Sappeella heidän testipyöränään, jonka lisäksi sain kyseisen pyörämallin myös lainaan Tunturilta. Kaikkiaan ajoin neljää eri yksilöä.

Ajossa oli pyörästä niin M (168 – 180 cm) kuin L (175 -190 cm) kokoiset mallit. Itse olen 178 cm, joten kumpikin koko on minulle passeli. L runko on noin kolme senttiä suuntaansa suurempi. Ajaessa ero on aika pieni, L on ajaessa rahtusen vakaampi.

Suomessa saksalaisen Ghostin saatavuudessa oli pieni katkos, kun merkin omistava pyöräalan jätti Accell Group otti maahantuonnista vastuun. Accell Group omistaa Tunturi-Hellbergin, joka tuo nyt pyörää Suomeen.

Ketterä peli

27,5” renkaat ja 15 kilon paino tekevät pyörästä ketterän. Leikkisyys on Ghostin tunnusomaisin piirre, kun vertaan muihin ajamiini enduropyöriin. Pyörää on helppo hallita ja se suorastaan houkuttelee kikkailemaan.

Ghost ei ole kuitenkaan pelkkä leikkikalu, vaan sillä kelpaa päästellä, ainakin oman taitotasoni mukaista vauhtia. Pyörä oli toisaalta vakaa kivikoissa rytyyttessä tai pieniä hyppyjä tehdessä. Pidän erityisesti enduropätkistä, joissa pyörän leikkisyys tuntuu ketteryydeksi.

Ajoin Ghosteilla yhteensä noin 20 päivää Talmassa, Sappeella sekä Ylläksellä. Osaan ajopäivistä kuului bike park -ohjausta hissipyöräilystä kiinnostuneille. Päivien aikana miellyin pyörään hyvin paljon.

Kulkee myös polkien

Koska kyseessä on enduropyörä, halusin kokeilla sillä myös polkuajoa. Pyörä on raskas pehmeillä poluilla, mutta mäntykangasmetsissä meno oli mukavaa. Pahin kokeilu oli Ylläksen Full Enduro -reitiltä paluu hisseille. Kostea pururata imi liki kaiken polkutehon ja eteneminen oli todella tuskaista. Huvikseni kokeilin myös ajella Ylläksellä Varkaankurussa kulkevan puron pohjaa. Puron kivet olivat sen verran suuria ja virtaavassa vedessä vaikeasti erotettavissa, joten ajo jäi enemmänkin hauskaksi kokeiluksi.

Hissitolppasatula, 31 sentin liikkumavaralla, on todella kätevä erilaisissa paikoissa polkiessa!

Säätämällä ajomukavuutta

Keulan jousituksesta huolehtii Formula Selva S ilmakeula 170 mm joustovaralla. Ilmanpaineella keulan saa juuri ajajanpainolle passeliksi ja jousituksen reagointia voi säätää iskunvaimentimen päällä olevista säätövivuista. Takaiskari on Foxin DHX2 -jousi-iskari 165 mm joustovaralla, jonka käyttäytymistä, kompressiota sekä reagointia voi säätää kuusiokoloavaimella. Hyvin toimiva takajousitus on toteutettu neljän linkkipisteen kautta.

Jousitusta ei saa lukittua, joten osa polkemisen tehoista katoaa jousitukseen. Yleensä enduropyörien jousitusta ei saa lukittua, joten mikään yllätys asia ei ollut.

Sopivien säätöjen hakeminen kannattaa. Ylläksellä ajaessa pääsin puoli mäkeä, kun ranteet olivat jo väsyneet. Säädin keulasta asetuksia vähän löysemmälle ja kädet jaksoivat heti paljon paremmin. Kun mieliasetukset kuhunkin mäkeen löytyy, niin ajomukavuus kasvaa huomattavasti. Säätöjen ollessa kunnossa voi keskittyä itse ajamiseen.

Komponentit kunnossa

Pyörän jarrut ovat Shimanon XT:t, kahdella jarrusylinterillä, jotka puristavat 180 mm jarrulevyjä. 11 vaihdetta ohjataan Sramin järjestelmällä, ilman ongelmia. Vaihteet vaihtuivat suorastaan jouhevasti. Kaikkiaan pyörään valitut komponentit edustavat laatua, joten voi odottaa, että ne kestävät ja toimivat myös tulevaisuudessa. Myös alumiinirungon hitsisaumoja kelpaa katsella lähempääkin, laadukasta työtä. Annoin myös useamman tuttavan, vasta-alkajasta pro ajajiin, kokeilla Ghostia. Järjestään palaute oli positiivista. Mitä taitavampi testaaja oli, sen enemmän kehuja tuli eritoten leikkisyydestä.

Ghost SL AMR 6.7 AL on hyvä pyörä aktiiviselle alamäkipyöräilijälle. Sillä pärjää mainiosti Suomen bike parkeissa. Pieni haaste on, että kyseistä pyörämallia ei tuoda Suomeen kesäksi 2021, eikä pyörää muutenkaan ole maahantuojan kautta kovin montaa yksilöä härmään tuotu. Pyörän hintaluokka testipyörien varusteilla on 3 500 euroa. Googlasin testipyörää, niin valmistajan kuin eurooppalaisten pyöräkauppojen kotisivuilta. Niissä pyörät olivat vähän eri komponenteilla varustettuja ja hinnaltaan noin 2 700 euroa.

Ensi kaudeksi Suomeen tuodaan Ghostin Riot uutuusmallia. Riotin hinta asettuu hissipyöräilyyn passeleiden täysjoustopyörien alapäähän, alle kolmen tuhannen euron. Riot-mallia on myyty hyvin ja sitä on tilattu usean bike parkin vuokrapyöräksi.

Valmistajan kotisivut