Suomalainen ulkoiluvaatevalmistaja Halti julkisti marraskuun alussa uuden suuntansa. Suuntana on neljä vuodenaikaa ja pohjoismaisuus. Kuten asiaan kuuluu, yrityksen logo, slogan ja mainosten fontit menee uusiksi. Uusi slogan on ”Nordic by nature”. Uuden linjan lanseeraus tapahtui Helsingissä muotinäytöksessä. Tuotteita oli mahdollista arvioida ainoastaan mallien päällä catwalkilla.
Slogan on hyvä, sillä pohjoismaisuus liitetään muualla maailmassa, mikäli pohjolasta jotain tietävät, puhtauteen, luotettavuuteen, rauhaan sekä aitouteen. Pohjoinen viesti on niin toimiva, että esim. italialainen Napapijri hyödyntää siekailematta Norjan lippua. Esimerkkejä löytyy myös Ruotsin ja Suomen lipun käytöstä. Saksalainen Finkid tai tsekkiläinen Kilpi luottavat siniristilippuun tuotteissaan.
Samalla Halti asettuu samaan rintamaan muiden pohjoismaisten kilpailijoiden, kuten Peak Performancen, NorrØnan, Helly Hansenin tai vaikka Bergansin, Haltiin verrattuna jättiläisten kanssa samalle viivalle. Toisaalta nyt on muodissa pienempien, tuntemattomien merkkien käyttäminen. Suomessa Halti ei sitä ole, mutta Haltin tähtäimessä olevista Keski-Euroopassa ja Kiinassa tilanne on aivan toinen.
Aiemmin pitkälti alppihiihtoon nojannut Halti esitteli neljä tuoteryhmää: outdoor, leisure, mutltisport ja skiwear. Näytöksen perusteella ulkona ollaan hyvin monimuotoisesti aina kaupunkikävelystä, vuorikiipeilyyn ja sieltä väkisinhiihtoon. Odotin näkeväni suomalaisille tärkeitä ”eräjorma” vaatteita, sillä rekisteröityjä metsästäjiä on Suomessa on noin 300 000 sekä kalastajia sekä marjastajia liki puolet kansasta. Kengät herättivät kiinnostuksen ulkonäöllään. Toivottavasti niitä pääsee testaamaan tulevaisuudessa.
Takavuosina Haltin vaatteet tunnisti jo kaukaa, vaikkei logoa nähnytkään. Nyt Mari Talkan ja Mari Mattila-Kämäräisen suunnittelutyön jälkeen näin ei enää ole. Kaksikko on aiemmin suunnitellut mm. Helly Hansenin lastenvaatemalliston. Selkeätä yhtenäistä tuoteidentiteettiä en saanut näytöksessä silmiini loihdittua. Toisaalta, tarvitaanko sellaista? Silmämääräisesti värejä käytetään aiempaa rohkeammin ja vaatteet ovat aiempaa tyköistuvampia.
Hyvä mallisto on oiva lähtökohta uuteen nousuun. Ratkaistavana on lisäksi muita haasteita, joista yksi on jakelukanavat. Haltin suunnittelupöydiltä on ennenkin lähtenyt käypäisen näköistä, värikästä vaatetta, mutta sisäänostajat ovat valinneet värivaihtoehdoista synkemmät sävyt kauppojen hyllyille. Se, että pääsee neuvottelemaan suurten ketjujen sisäänostajien kanssa, vaatii jo oman onnistumisen. Niissä neuvotteluissa sitten pitää vakuuttaa ostoviskaalit, jotta he antavat hyllytilaa myymälöistä, useimmiten syrjäyttämällä siellä jonkun jo olevan merkin. Kilpailu suurten jälleenmyyjien kauppaneliöistä on uskomattoman kovaa puuhaa.
Juttelin toissakesänä suuren retkeilyalan sisäänostajan kanssa. Hän kertoi vähentävänsä Haltin ostomääriä huomattavasti, syynä vaatteiden ja varusteiden suuri palautusprosentti kehnon laadun johdosta. Myös laadun on parannuttava, jotta tuotteet pärjäävät markkinoilla ja niistä saa kunnon hinnan. Yhtiö on pitkään valmistellut lanseerausta, joten uskon ja toivon kaikkia haasteita mietityn ja niihin myös reagoidun.
Materiaaleista sen verran, että Halti luottaa jatkossakin, minun mielestä mainettaan parempaan, DrymaxXiin. Uusiakin materiaaleja otetaan käyttöön, kuten Pertex, jolla vuorataan untuvatakkeja tulevaisuudessa. Nyt esitellyt tuotteet ovat kuluttajien saatavilla syksyllä 2016.
Menestystä matkaan Halti!