Kuvat SkiexpoPohjoismaiden suurin talviurheilumessu Skiexpo järjestetään 30.10.-1.11.2015 Helsingin Messukeskuksessa. Messut ovat olleet joka vuosi yleisömenestys, mutta pärinää sisällön suhteen on tasaisesti riittänyt.

Suurimpien suksimerkkien poissaolo messsuilta on ollut silmiinpistävää viime vuosina. Messut ovat osoitelleet maahantuojia haluttomuudesta ja maahantuojat messuja mielipuolisesta hinnoittelusta. Pienenä toivonkipinänä on myyntiosastot, joissa on liki kaikkia merkkejä on esillä ja saatavilla.

Kritiikkiä on tullut  myyntiosastojen määrän kasvusta. Messujen tulos mitataan yhä useammin euroissa, eikä brändiarvon kasvuprosenttina. Nykyaikainen asiakas on myös kärsimätön, eli jos ostoärsyke osuu kohdalleen, pitää kortin vinguttamiselle olla heti mahdollisuus. Kääntöpuolena tälle myyntiosastoilla tapahtuvalle esittelylle on tuotevertailun hankaloittuminen sekä myyjien tietotason erittäin suuret vaihtelut. Hintavertailu onnistuu edelleen helposti, mikäli vain tiedonsiirtokapasiteetti ei ole jumissa. Toivoisinkin, että messuille otettaisiin mukaan alan myyjien terävimmät kantit, jotta keskimääräinen alppihiihtäjä kokisi tulevansa palvelluksi, eikä myyjän kouluttajaksi.Ilman Skiexpoa ei Helsingissä järjestettäisi lukuisia alamäkiaiheisia oheistapahtumia. Näistä näyttävin lienee Vapaalaskuiltamat, jotka uudistuvat tälle vuodelle. Iltamien suosio pohjautuu muuhunkin kuin kavereiden kanssa kaljan kittaamiseen. Iltamien oheistapahtumissa järjestetään takamaastolaskemiseen liittyviä tilaisuuksia, joista harrastaja saa syventävää tietoa sekä elämyksiä harrastuksensa tueksi. Tässä olisi epäilemättä Skiexpolla oppimista. Oppimista on myös yleisön osallistamisesta myös vaikka laskemiseen liittyvässä lyhytelokuvakisassa. Siinä annetaan kanava talven tuotoksien esilletuomiseen uskottavassa kanavassa, ilman paikoin hupaisia #pakkoja.

Tärkeätä olisi tarjota näyttelyosastojen lisäksi merkityksellistä sisältöä, josta on iloa lajin harrastajille.  Nyt messulavoilla käydään aika usein kertomassa intohimotonta mainosviestiä tai hyppimässä trendiväritetyin laskuvaattein elektrohumppaa megameikeissä.Skiexpon merkitystä ei kukaan kiistä. Se on vuoden tärkein alamäkialan tapahtuma Suomessa. Messujen kävijämäärä ja yleisfiilis on ollut viimevuosina alavireinen. Messut sekä messutoimikunta ovat varmasti pähkäillyt paljon sitä, miten kehityksen suunta saataisiin käännettyä. Talouden yleismittareilla se on taistelua tyylimyllyjä vastaan. Toisaalta moni alamäkialan ydintoimija passaa messut ja nauttii jollain muulla tavoin messujen kaupunkiin tuomasta väkimäärästä. Ehkä on aika kliseisesti kysyä, että mitä messut voi tehdä alalle, mutta myöskin mitä ala voisi tehdä Skiexpon hyväksi?

Nähdään Skixpossa. Minut tapaa Suomen Hiihtokeskusyhdistyksen osastolta, jossa haastattelen alamäkialan tunnettuja persoonia messujen ajan.

ps. Messuosastojen suunnittelijoille annan vielä yhden vinkin, halusitte tai ette. Nyt on muodissa ihmisille jutteleminen, osallistamisen ja leikittämisen sijaan. Kyllä! Otetaan henkilökohtainen kontakti ja siten haravoidaan kunkin persoonan tarpeita ja kartoitetaan brändin kykyä niihin vastata. Kuulostaa todella helpolta, mutta käytännössä se on yllättävän vaikeata.

Osaston henkilökunta pitää sparrata leikkimään papukaijaa satoja kertoja viikonlopun aikana, näyttämättä kyllästyneelle. Ja pelkkä fraasipankin jatkuva tyhjentäminen ei kuitenkaan riitä. Pitää olla kykyä myös reagoida asiakkaan antamaan tietoon. Kun hyvä persoonakohtainen kontakti on saatu, voi kontaktin siirtää myös digitaalisiin viestintäkanaviin. Ja seuraava kontakti kannattaa ottaa mahdollisimman pian messujen jälkeen. Jos brändisi ei sitä tee, sen tekee kilpailijasi. Tavarakaupan puolella se joku on useimmiten ulkomainen nettikauppa. Ehkä kannattaa jättää osaston kiiltobanderolli hätäpäissään tilaamatta ja panostaa sekin raha messuhenkilökunnan koulutukseen?